Ik heb bepaalde documenten, zoals een rapportage en een jaarverslag, gebruikt voor mijn scriptie. IMEC.DIGIMETER 2017. (Year, month day). Hoe zet ik een richtlijn in de literatuurlijst? Dank voor je vraag! En moet ik hier in de tekst ook naar verwijzen? Veel van mijn bronnen zijn wetenschappelijke journals, moet ik dat bij deze bijvoorbeeld aangeven? Na elke bron plaats je een "normale" enter. Dan weet de lezer dat de informatie niet meer terug te vinden is. Als ik voorin het boek kijk zie ik het volgende: Oorspronkelijke druk: 1989 (Engels). Title. Ik vroeg mij dus af wat nou de juiste vorm is. Moet ik in mijn verwijzing binnen de tekst en in mijn literatuurlijst de twee onderzoeksbureaus vernoemen of alle meewerkende auteurs van deze bureaus? Het bedrijf waar ik heb gewerkt heeft me ook mondeling veel verteld. 16 november 2020. In Word kunt u eenvoudig bronvermeldingen toevoegen wanneer u een document schrijft waarin u uw bronnen moet citeren, zoals een onderzoeksdocument. Voor een boek dat ik met een college schrijf moet ik een vertaling vanuit het Engels in de literatuurlijst opnemen. Gebruik dus niet dezelfde opmaak als voor je reguliere tekst. Hieruit heb ik een stuk tekst gebruikt uit hoofdstuk 26, geschreven door M.Heck. Of naar het boek HRM in de praktijk: Handboek? Geef ik de naam van de interviewer + jaartal of de namen van de geïnterviewden? Hoe komt het dat hier verschil in is? Het makkelijkste is om het boek in te vullen in de APA Generator. Voor ieder type bron is er vaak een bepaalde opmaak die je moet hanteren. Nu heb ik echter geen idee hoe ik dit in mijn bronvermelding moet zetten. Ook als je alleen in de bijlage van de bron gebruikmaakt. Hoi Dik, ja, je voegt alle bronnen die je gebruikt toe aan de literatuurlijst. Robben, A., Huntelaar, K. Een wetenschappelijk artikel heet in de APA-generator een journal. De APA-stijl is hier zelf niet duidelijk over. In de opdracht haal ik de bijlagen niet aan en citeer deze niet. Bij het citeren van een boek is het ook gebruikelijk. Bas Swaen. Selecteer de bron die u wilt bewerken onder Hoofdlijst of Huidige lijst in het dialoogvenster Bronbeheer en klik vervolgens op Bewerken. Pantheon. Ik heb al mijn bronnen zelf wel volgens APA, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de tweede regel iets verspringt en de eerste regel strak tegen de kant blijf staan. *auteur*. als ik 'no spacing' doen valt mijn hele opmaak weg bijvoorbeeld. Echter begint één van artikelen met een cijfer in de titel. Jammer, maar heel erg bedankt voor je moeite! Moet ik het oorspronkelijke jaar van uitgave gebruiken of het jaar van uitgave bij de nederlandse vertaling? Moet je bij een rapport die je op internet gelezen hebt de website vermelden of is de titel etc. Een oplossing is om uit te gaan van de Juridische Leidraad. Ik heb een vraag over ervaringsverhalen van een site. Maar het is een keuze. Voor een wetenschappelijk (journal) artikel is het bijvoorbeeld verplicht om de DOI op te nemen in de bronvermelding als je deze kunt vinden. Voor de afstand tussen twee bronnen is dus geen richtlijn. De naam van de uitgever dien je zo kort mogelijk op te schrijven. Ten eerste wil ik jullie bedanken voor jullie fantastische website, die mij door veel verslagen heeft gesleept en voor veel complimenten over mijn bronvermeldingen en literatuurlijsten heeft gezorgd! Wij hopen dat deze inhoud nuttig voor je is. Je zou daarbij ook kunnen neerzetten dat je de tabel op een paar punten hebt aangepast. Voor een onderzoek heb ik het basisboek integrale veiligheid van boomcriminologie derde druk gebruikt. of is het volgende voorbeeld ook mogelijk: Volgens 'naam geïnterviewden' in 'naam interviewer' (2015)..... Hoi Suzan, de APA-stijl schrijft voor dat je uitgaat van de schrijver van het interview. In dit geval zou ik de genoemde auteurs gebruiken. Hoi Tal, ja je moet hier ook naar verwijzen in je literatuurlijst. Mijn professor denkt dat wetsvoorstellen wel in de literatuurlijst moeten worden opgenomen, maar omdat er niet echt een auteur is, vind ik dit niet logisch. Ik heb de bronnen ook al direct in de bijlagen vermeldt. Met heldere uitleg over moeilijke materie probeert Bas studenten op weg te helpen. (dus ook op verschillende data) Welke datum schrijf ik dan in mijn literatuurlijst erachter? Let op dat je volgens de huidige APA-regels ook het land van de uitgever toevoegt. Waarschijnlijk is het intranet niet toegankelijk voor iedereen. We zullen hier snel genoeg ook zelf een duidelijk artikel over schrijven. Dit in tegenstelling tot een bibliografie waar je ook de bronnen inzet die niet in je scriptie staan, maar die je wel gebruikt hebt. Bedankt voor je reactie. Issue number of journal in round brackets (no italics). Als je gegevens mist kun je kijken bij het artikel over missende gegevens. Anders moeten de oudere artikelen eerst in de lijst. Omdat we de nadelen niet vonden opwegen tegen de voordelen. Dien ik ook van deze afbeelding naar de literatuur te verwijzen? Ik kan het namelijk nergens vinden. Ik moet http://www.encyclo.nl/begrip/sportiviteit referen in mijn referentie lijst. Of de eerste keer met en daarna zonder? Hoi Michelle, ja voor de sortering van de bronnen verandert er niets. De invloed van geïdealiseerde mediabeelden op het zelfbeeld van jonge meisjes: Het positieve effect van mediabewustzijn. Ik hoor steeds verschillende verhalen over hoe en waar je een geciteerde paginanummers of paragraven in APA-stijl op een literatuurlijst vermeldt. Ik heb het nummer van de wetsvoorstellen reeds in de voetnoten weergegeven. Achter het titel-element benoem je de vertaler. Je kunt de kleur van de hyperlinks dus gewoon aanpassen. 19 augustus 2014 Hoi Michelle, je vermeldt de oudste bron eerst. Bas is mede-oprichter van Scribbr. Groetjes, Opmerking: Als u een tijdelijke aanduiding wilt bewerken om informatie over de bronvermelding toe te voegen, selecteert u de tijdelijke aanduiding in Huidige lijst en klikt u op Bewerken. In het volgende artikel is in één oogopslag te zien hoe je moet verwijzen naar online bronnen: https://www.scribbr.nl/apa-stijl/apa-voorbeelden/internetartikel/ Anders zou ik gaan voor de algemene titels. In dit artikel over de apa richtlijnen kun je zien hoe je dit dan vermeld in de literatuurlijst. Hoi Scribbr, Voor mijn scriptie gebruik ik een artikel uit een tijdschrift. Is er een verschil tussen bronvermelding en literatuur? Moet ik dan de schrijver noemen of alleen de naam vd website? Hoi ik heb een vraagje. Als je stukken van de tekst direct overneemt moet je citeren, als je het in je eigen woorden schrijft parafraseer je. Vaak zijn de auteurs daarvan een hele werkgroep en zijn de namen daarvan niet altijd even duidelijk bekend. Bijgewerkt op lezen van eerdere onderzoeken m.b.t. Maar hoe kan ik dit het beste doen indien ik in mijn scriptie naar verschillende pagina's verwijs (bij citaten)? Bij een bibliografie vermeld je niet alleen de bronnen waar je daadwerkelijk naar verwijst in de tekst, maar ook alle bronnen die je tijdens het schrijven van je scriptie hebt geraadpleegd. Voor ieder type bron worden andere gegevens opgeslagen. Bij de verwijzing in de tekst gebruik je dus ook de Engelse auteurs. Succes! Ik denk zelf dat ik als auteurs Zuylen en Constant moet noemen, maar ik kom hoe dan ook in de knoei met het jaartal. Onder het kopje 'Auteurs volgens APA' staat vermeld dat de tussenvoegsels achter de voorletters plaatst. Dank je wel voor je vraag. Nu heb ik altijd geleerd dat dit niet hoeft (lijkt me ook dubbelop en heel verwarrend). Hoe moet ik doen volgens APA richtlijn in Word. Dan is de hoofdtekst goed leesbaar. Als je je bron aan de APA-generator toevoegt, zie je dat inderdaad gebeuren. Het zijn 'gewone' websites, namelijk het KNMI, een website van een school, en het KWF. In dit artikel wordt uitgelegd wat je met intranetbronnen moet doen. Geraadpleegd op http://enzovoort. Ik heb altijd begrepen dat wanneer alleen de voornaam en achternaam van een auteur bekend is, je ook alleen de voornaam moet opschrijven en niet de initialen. Hoi! Is dit zo correct om dus alfabetisch te rangschikken dus hier op de 'd' van 'der' volgt de 'h' van in 'Vanhaelewyn', dus plaats ik Vanhaelewyn na de andere twee? Goede vraag! Mijn vraag is: De tussenvoegsels zijn toch nooit met een hoofdletter? Hiervoor kun je het beste dit voorbeeld gebruiken: https://www.scribbr.nl/apa-stijl/apa-voorbeelden/rapport-jaarverslag-online/. Of is een stuk software geen bron? Zorg er in ieder geval ook voor dat je aan de hand van de informatie uit de bronnen je eigen conclusies trekt, zodat jouw tekst ook iets extra's toevoegt. Hoi Brenda, alle bronnen, dus ook de bronnen in de bijlagen moeten worden vermeld in de literatuurlijst. Hoi Scribbr, Hoi Murielle, in jouw geval kun je het beste alle auteurs vermelden. Bijvoorbeeld: of voor elke URL een keer? Je hebt al gestemd op dit artikel. Ik heb een bron gebruikt in mijn bijlage die niet voorkomt in mijn scriptie (een plaatje van geografische gegevens over de doelgroep). Zie Een bron bewerken voor meer informatie. Bijgewerkt op 3 november 2017. Caloe. Hoi Thomas, met welk programma werk je? Wel is het handig als lezers van je scriptie duidelijk kunnen zien dat het om een link gaat. Ja dat klopt! De abstract is daar immers onderdeel van. Ik heb twee krantenartikelen uit hetzelfde jaar in mijn literatuurlijst staan, alleen een van 11 februari en een van 16 maart. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld bij Kamerbrief. Shadid, W. (2002). Wat zijn de regels hiervoor en is er een verschil tussen één of twee pagina's? Het hangt er een beetje vanaf wat voor data het excel bestand bevat en of het bestand voor iedereen beschikbaar is, of alleen intern. Rennen met de bal. Je moet op zoek gaan naar het document waarin de normen worden uitgelegd. an unknown author or publication date) or when information is added (e.g. Geraadpleegd van https://www.jetbrains.com/phpstorm/. Hoi Sophie, als het onderzoek nergens is gepubliceerd dan kun je hier niet naar verwijzen. Zo weet je zeker wat er in de tekst bij je verwijzing moet staan, en wat er in je bronvermelding in de literatuurlijst moet staan. Of hoe gaat dat? Kunnen jullie mij hiermee verder helpen? Zie hier een voorbeeld. Omdat de informatie in de bronnen niet toegankelijk is voor alle lezers kun je de bron behandelen als interne bron. De opmaak van de bron volgt vaste regels van de APA-stijl. Moet ik ergens de druk nog zetten? Je vermeldt altijd alle auteurs van de desbetreffende bron in de literatuurlijst. (2010). Misschien dat iemand anders die dit artikel leest je kan helpen. In documenten die betrekking hebben op sociale wetenschappen wordt meestal de stijl MLA of APA voor bronvermeldingen en bronnen gebruikt. Het paginanummer benoem je inderdaad alleen in de verwijzing in de tekst op het moment dat je citeert. How to Cite Magazine Articles in Print or Online in APA Format. Het komt namelijk erg rommelig en onduidelijk over als je soms wel de hele voornaam gebruikt en soms enkel de voorletter/initialen. Bovendien is het niet de bedoeling dat een groot deel van je tekst uit citaten bestaat. Hallo Bas, In de tekst kun je dan verwijzen naar de desbetreffende bijlage. We hebben een artikel over intranetbronnen geschreven waarin we beschrijven hoe je naar dit soort bronnen refereert. Vermelden, of niet? Maar ik weet niet hoe ik dit anders zou kunnen doen. Behoort .doi wel of niet in de referentielijst? U kunt bronvermeldingen toevoegen in verschillende indelingen, waaronder APA, Chicago-stijl, GOST, IEEE, ISO 690 en MLA. The surname is followed by first initials. Hopelijk hielp dit! Elija Agregar nuevo origen y rellene la información sobre su fuente. De link (https://waarneming.nl/download/fotogids_Syrphidae.pdf) is openbaar beschikbaar, dus die kun je in de verwijzing benoemen. Moet ik dat doen inclusief "B.V.", of moet ik dit weglaten (net als bijvoorbeeld bij uitgevers)? Ik moet verwijzen naar een 'boek'/uitgave, echter is het geen fysiek boek en is hij ook nooit zo uitgegeven. Moet ik dan alleen de bron zonder pagina-nummers vermelden? Maar hoe doe je dat via word? Hoe moet ik deze in de tekst en literatuurlijst APA APA vermelden? doet, de ander zegt p. en weer een ander alleen de komma en tot slot zeggen andere mensen dat een paginanummer niet op de literatuurlijst thuishoort. Dat ligt aan het type bron dat je aan het citeren bent. Ik weet dat je bij APA-style dan alle auteurs zou moeten benoemen, tot 6 auteurs aan toe en je daarna et al. Er bestaan geen richtlijnen voor het citeren van een pdf. Hoe kan ik deze in de tekst en de literatuurlijst volgens APA verwijzen? Hoe verwerk ik dit in de literatuurlijst en op wat voor manier? Ik schrijf enkel: "meer informatie over dit onderwerp heb ik toegevoegd in de vorm van bijlage....". Ben jij een student in Amsterdam? De opmaak van de bron volgt vaste regels van de APA-stijl. Ik kon het hier op de site niet vinden, misschien keek ik niet goed hoor! En is in de APA generator een wetenschappelijk artikel dan een journal of rapport? Wil je ons laten weten of deze informatie nuttig is? Hierna kunt u een bibliografie maken van de bronnen die u hebt gebruikt bij het schrijven van uw document. Moet ik er dan achterzetten van welk hoorcollege het was? Zo sla je bijvoorbeeld voor een wetenschappelijk artikel het tijdschrift (journal) op waarin het artikel is gepubliceerd en voor een bo… Als je naar de derde druk verwijst moet je dit specifiek meenemen in je bronvermelding, je kunt dan 2007 als jaar gebruiken. Hoi Narai, Dat blijft lastig omdat de APA-stijl in de handleiding hierover niet duidelijk over is. Echter is het een peer-review van een hoofdstuk uit een boek, dus geen artikel of manuscript. CITAR E REFERENCIAR COM O MENDELEY tipologias de documento: formulários integração com o word citações referências estilo bibliográfico sumário O BOM USO DA INFORMAÇÃO evitar o plágio tipologias de documentos normas e estilos bibliográficos APA 6TH autoria citações em texto referências bibliográficas perguntas frequentes De APA-stijl schrijft voor dat je altijd in eerste instantie uitgaat van de auteurs. Dat is volgens de APA-stijl in ieder geval niet correct. Groetjes. Opmerking: U kunt in Bronbeheer op de knop Bladeren klikken als u een andere hoofdlijst wilt selecteren waaruit u nieuwe bronnen in uw document kunt importeren. Ik weet niet precies hoe het moet, zouden jullie mij kunnen helpen? Ik ben bezig met mijn scriptie en ik vroeg mij af of je in de literatuurlijst per se de DOI moet toevoegen als je die hebt. Hoi Nelleke, zie hier voorbeeld hoorcollege. Hoi Mabel, je schrijft enkel het jaartal van uitgave erop. The American Psychological Association 7th edition (APA 7) is an author-date style, meaning in-text citations (author, year) are used to acknowledge the author(s) of ideas and quotes you have included in the body of your assignment. Hoi Sabine, die zet je achter de titel. Lees het artikel hierover door om meer te weten hoe dit werkt.